Fit & Food

Food-swap ideeën: groente in plaats van koolhydraten

Een van de gezondste en lekkere trends van afgelopen jaar: het vervangen van koolhydraten zoals pasta, aardappels, pizzabodems, wraps en andere graanproducten door gezonde alternatieven.

Waarom is groente een goed alternatief?

Een van de best werkende en gezondste manier van eten is koolhydraatarm doordat je dan i.p.v. koolhydraten je vet gaat verbranden en er ook langduriger energie vrijkomt doordat de suikerdipjes weg zijn. Dit noemen ze ook wel keto. Natuurlijk helpt dat alleen als je niet tijdelijk gaat diëten. Mijn eigen ervaring is dat een maaltijd met veel groenten i.p.v. koolhydraten lichter op de maag voelt en dat vind ik zelf erg fijn. Ik heb bijna nooit meer zware uitbuikmomentjes en voel me er fit bij.
Omdat veel mensen volgens dit gezonde voedingspatroon zijn gaan eten, komen er steeds meer alternatieven die je kant-en-klaar bij de supermarkt kan halen. Want het punt is natuurlijk wel dat je evenveel moet blijven eten, dus wat komt er voor in de plaats? Juist: groente!

De meest bekende alternatieven op een rijtje

Courgetti
In plaats van de spaghetti kun je courgettes in dunne reepjes snijden of raspen, dit noemen ze dan courgetti. Ik vind dit lastig zelf te maken, dus koop het meestal kant en klaar in de winkel, maar je hebt speciale snijders die hele dunne spiraalvormige laagjes kunnen maken zodat het bijna lijkt op tagliatelle.


Bloemkool rijst
De kleur is bijna hetzelfde en het is een prima alternatief voor rijst bij een aziatische maaltijd of bijvoorbeeld risotto. Ook deze kun je zelf met een keukenmachine maken of in de supermarkt verkrijgen. Het is er tegenwoordig zelfs in diepvries-vorm zodat je niet steeds vers hoeft te maken of kopen.

Broccoli rijst
Wist je dat je de stronkjes van de broccoli gewoon kan eten? Zonde om weg te gooien. Als je een keukenmachine hebt kan je het in kleine stukjes hakken, maar ook deze versie hebben ze gewoon in de winkel liggen. Ze zijn iets knapperiger dan bloemkool, ik zou ze dus meer voor roerbakgerechten gebruiken.

Pompoen in de stamppot
Dit vond ik echt een waanzinnige ontdekking, in plaats van aardappelen kun je ook pompoen fijnstampen en mengen voor bijvoorbeeld een heerlijke boerenkoolstamppot. Pompoen heeft van zichzelf ook nog eens en wat zoete smeuige smaak, ideeal voor de herfst- en wintermaanden.

Bloemkool pizzabodem
De meest bekende is denk ik wel bloemkool als alternatief voor deeg, dit vanwege dat het ook een witte kleur heeft. Bloemkool kun je heel fijn malen, koken en dan het water er uit persen waardoor het een deeg-achtige structuur krijgt, dit kun je bijvoorbeeld gebruiken voor een pizzabodem!

Wraps van sla of kool
In plaats van een tortilladeeg wrap, kun je ook een blad sla of blad kool gebruiken om vlees en saus in te rollen. Als je ijsbergsla gebruikt wordt het zelfs nog knapperiger!

Groentechips
Deze heb je misschien wel bij de chips-afdeling zien liggen, je kan dunne plakjes groente prima frituren of in de oven bakken. Beetje zout of kruiden er overheen en je hebt echt een verrukkelijk alternatief voor een chipje. En zit je meer te denken aan patat? Dan kan je bijvoorbeeld knolachtige of wortelachtige groentes in reepjes snijden in plaats van aardappelen.

Nog meer ideeen opdoen? Ik kan je de boeken aanraden over koolhydraatarm eten die Anna-Karina schreef, ze staan boordevol heerlijke gerechten!

Gedeeltelijke vervanging

En dan hebben we ook nog alternatieven waarvan een deel vervangen is door koolhydraten. Let op, als je echt koolhydraatarm wilt eten, dan moet je ook bij deze alternatieven letten op de carbs, zo niet dan is dit alsnog een prima gezonde vervanging.

Tortillawraps van No Fairytales
Deze wraps bevatten 45% groenten, zijn dus zeker gezonder dan normale wraps. Ze zijn overigens ook nog eens heel lekker en komen in de smaken wortel, biet en paprika-chili.

Groentepita’s van de Albert Heijn
Bij de broodafdeling vind je bij de afbakbroodjes kleine verpakkingen van twee groentebroodjes in de smaak spinazie of paprika. Ze bevatten 35% groente (maar het grootste ingredient is nog steeds bloem). Ik vind die met paprika geweldig lekker, bijvoorbeeld ook heerlijk onder een stukje brie i.p.v. stokbrood.

Pasta en rijst van peulvruchten
Er bestaat nu o.a. rijst en fusili van 100% linzen of kikkererwten, daar zitten meer eiwitten en vezels in dan gewone pasta. Let wel op dat peulvruchten in verhouding nog steeds vrij veel koolhydraten bevatten, voor mij vallen ze daarom deels onder het alternatief.

Pizzabodems met groente
De Dr. Oetker “Yes It’s Pizza’s” bevatten in verhouding redelijk veel groente, waardoor het percentage koolhydraten nog maar 25% is of minder in totaal incl. de topping. Ook zijn er verse pizzabodems die je zelf kan beleggen van het merk Magioni, jammergenoeg hebben deze ‘maar’ 70 gram groente per bodem, waardoor persoonlijk voor mij het niet waard is.

KokenKoken

Het liefst ga ik zelf voor de volle alternatieven met 100% groente. Dit eten we dan overigens naast nog andere groente want anders wordt een maaltijd wel heel eentonig. Maar zolang groente het hoofddeel van je maaltijd is, zit je goed.
Wie weet dat er in de toekomst nog meer kant-en-klare alternatieven komen. Naast groente kun je natuurlijk ook swappen met eiwit, maar daarover hebben we het weer een andere keer.

Heb jij nog andere leuke ideeën voor food-swap recepten? Of heb je bovenstaand wel eens uitgeprobeerd? Deel je ervaring!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *