Leven & Vrije tijd Mind & Spirit

Lockdown in Nederland – tijd voor rust en innerlijke groei

Meer dan een week geleden schreef ik al over hoe je met angst om kan gaan tijdens het verspreidende corona-virus en de bijbehorende maatregelen. Misschien krijgen we in Nederland wellicht net als in buurlanden Frankrijk en Duitsland te maken met een lockdown. Tot nu toe is het meer een gedeeltelijke thuis-quarantaine. De meeste mensen zitten al thuis, maar een lockdown zou betekenen dat er een nog duidelijke restrictie zal zijn wat betreft het naar buiten gaan en het contact met anderen en die kant lijkt het wel op te gaan.
Dat gaat dus nog wat verder dan al eerder gevraagd is. Vervelend? Tsja, het is even niet anders. Je kunt het ook zien als een kans en er gebruik van maken om te focussen op je persoonlijke ontwikkeling. Figuurlijk naar binnen keren dus. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

persoonlijke ontwikkeling aan jezelf werken thuis

Kom echt tot rust

Oké, misschien dat je leven tijdelijk wat door elkaar geschudt wordt, dat voelt wat chaotisch, maar de meesten van ons (die thuis zitten en niet de hele tijd op kinderen hoeven te letten) hebben nu ook tijd over. Maak daar gebruik van. Vul het niet gelijk op. Rust kan juist heel erg van belang zijn. Er is niets mis met doelloos rondlummelen of echt ‘niksen’. Beter nog, dat kan juist heel goed zijn om voor een gezonde reset in je systeem te zorgen.

Vind je niks doen heel moeilijk, bedenk dan eerst wat daarvoor de reden is. Natuurlijk hebben we allemaal een eigen persoonlijkheid, maar misschien ben je wel bang dat als je rust hebt je gedachten of gevoel onder ogen moet komen en dat dat te lastig. Maar eigenlijk is dan juist nu de tijd daarvoor. Bedenk dat je daar ook gebruik van mag maken als je het krijgt. En aan de andere kant kan je het ook wel eens hard nodig hebben, als je normaal gezien hard werkt of juist vanwege de corona-chaos sneller moe wordt. Pak die rust dan!


Er bestaan daarnaast ook tools om tot rust te komen. Je kan bijvoorbeeld gaan proberen te mediteren, bekijk bijvoorbeeld mijn artikel over de top 10 meditatie apps om je helpen te beginnen. Maar daarnaast kan het ook helpen bijvoorbeeld rustige muziek op te zetten of een mooie natuur-documentaire te kijken. Onthoud vooral dat je nu de tijd hebt: doe wat goed voor je is. Je kan binnen in huis daar prima voor zorgen.

Werken aan jezelf

Zit je al een tijdje met iets of ben je juist benieuwd hoe je nog verder kan groeien of meer kan leren? Dan is nu echt een uitstekende tijd om daarover meer uit te zoeken, want je hebt de tijd. Je kan bijvoorbeeld aan het volgende denken:

Creatief uiten

Doe eens een losse expressieve teken-, schilder- of schrijfoefening. Maakt niet uit wat je maakt, maak je hoofd leeg en laat je even gaan. Creatieve oefeningen zorgen er voor dat jouw onbewuste meer ruimte krijgt en kan dingen duidelijk maken over wat je dwarszit of waar je nog aan kan werken. Hoe jij dat interpreteert zegt ook weer wat over jezelf: wat valt je op aan wat je maakt of schrijft? Wat zegt dat over jou en je leven? Wat is de rode draad of welke vraag zit er achter verborgen? Wat wil je hier mee?

Aan de zelfstudie

Ga op onderzoek uit en ga studeren en leren. Je kan niet naar de bibliotheek, maar er is ook een boel online te koop en je kunt ook e-books gebruiken. Daarnaast is er zo ontzettend veel te leren via online platforms en online cursussen, zoals bijvoorbeeld via Udemy, LinkedIN Learning, Coursera, edX of Ted Talks bijvoorbeeld. Sommige kosten een kleine brijdage, andere zijn gratis of bieden sommige lessen gratis aan. Daarnaast is er natuurlijk ook gewoon Youtube of websites als Wikipedia waarvan je duizenden dingen kan leren over wat dan ook. Qua persoonlijke ontwikkeling is er op deze online platforms veel te vinden. Dan is het wel handig als je Engels kan lezen overigens.

Back 2 Study - AlwaysBack 2 Study - Always

Doelen stellen

Maak een plan en voer het uit. Bedenk kleine haalbare doelen die je nu thuis kan uitvoeren. Hoe kies je de beste doelen? Goede doelstellingen zijn haalbaar, praktisch, actief en gedetailleerd geformuleerd en bestaan uit specifieke dingen waaraan je kan meten dat je het hebt behaald. Dus niet “ik wil meer bewegen”, maar “ik ga morgenochtend om 09:00 een halfuur boven in mijn kamer oefeningen doen via youtube kanaal X”. Hieraan kun je meten dat als je dit daar dan een half uur gedaan hebt, je dit kleine doel hebt behaald. Dit worden ook wel S.M.A.R.T. goals genoemd. Grote doelen kun je beter opdelen in kleine, de kans is dan groter dat je de acties doet en het doel behaalt.

Hulp van een coach

Zoek een coach die nu online coaching aanbiedt. Een coach kan je begeleiden bij je persoonlijke ontwikkeling of het halen van moeilijke doelen of overkomen van lastige situaties. Een coach zal je in het gesprek spiegelen en teruggeven wat hij/zij opmerkt of ziet. Een goede coach kan je passende en persoonlijke oefeningen geven en je begeleiden bij het onderzoeken van achterliggende patronen. Dat kan tegenwoordig ook gewoon online. Beter nog, bij sommige coaches is het online zelfs goedkoper dan normaal. Vaak is kennismaken gewoon gratis, dus probeer eens uit of het wat voor je is. Met een coach kom je vaak verder!

Werk aan acceptatie

Een groot deel van onze problemen zit in ons hoofd en is simpelweg weerstand omdat we dingen niet kunnen accepteren. Niet van anderen, niet van onszelf of niet omdat het leven zo in elkaar zit. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de situatie waarin we nu zitten met het coronavirus. Ook dat kunnen we niet veranderen (wel vertragen door thuis te blijven). Een ideaal moment om ook dus aandacht te schenken aan acceptatie. Vaak komt er veel spanning juist omdat we zo hard bezig zijn oplossingen te verzinnen terwijl het makkelijker is het gewoon te accepteren. Pas na de acceptatie komt er dan ruimte voor nieuwe inzichten en positieve of helende, liefdevolle energie. Geef jezelf vooral dus die kans, blijf niet in de stress zitten. Ook daarbij kan meditatie van pas komen.

Kortom, maak gebruik van de tijd en de alternatieve manieren van werken om ook even rust te nemen, naar jezelf te kijken en zo nodig ruimte te maken voor nieuwe gezonde keuzes in je leven. Zeker weten dat jij daar na de corona-outbreak veel aan gaat hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *