Leven & Vrije tijd Mind & Spirit

Tien dingen die je thuis kan doen om lichter te gaan leven

We zijn allemaal niet zo superblij met het waaiende Corona-virus natuurlijk, veel mensen zitten thuis en kunnen niet allerlei leuke dingen gaan doen zoals hiervoor. Echter zit hier ook een kans in, namelijk een mooie nieuwe start voor een simpeler, lichter leven. We moeten ons immers toch allemaal even aanpassen, je kunt net zo goed nu even nadenken over welke van deze nieuwe dingen je zo wilt houden. Neem even de tijd daarvoor zou ik zeggen. Hier alvast een voorzetje voor dingen die je in ieder geval gelijk kan gaan doen, en ook kan blijven doen mocht het coronavirus weer overgewaaid zijn.

Je dag indelen op een manier die goed voor jou werkt

Denk eens na: is hoe jij normaal gezien leeft een goed ritme voor je? Ben je een ochtend mens? Heb je eigenlijk liever een lange lunchpauze zodatje daarna echt weer energie hebt? Je hebt nu de tijd om hier mee te experimenteren. Ik ken mensen die tegenwoordig om 5 uur opstaan en al vet veel gedaan hebben voordat ze aan het ontbijt beginnen. En, tsja, als je een avondmens bent dan kan je wellicht ook wat langer uitslapen, maar bedenk wel dat een gezonde hoeveelheid slaap belangrijk is, gemiddeld 7-9 uur. Bijslapen in het weekend schijnt ook niet zoveel nut te hebben.

De tijd nemen om vers, gezond (en lekker) te koken

Een ander punt van ritme is natuurlijk het eten dat je binnen krijgt. Ten eerste is dit het ideale moment om niet standaard je panini van de kantine naar binnen te werken, maar ook om eens te voelen hoeveel honger je nou eigenlijk hebt. Let wel op dat het belangrijk is om te blijven eten. Als je gevoelig bent voor veranderingen in ritme zou ik het niet aanraden daarmee teveel te experimenteren, maar je kunt in ieder geval kijken naar wat er binnen komt ook nodig hebt. Het is niet voor niks ook dat zelf brood bakken nu populair is geworden, het is goed voor je om zelf dingen vers te bereiden en ook nog eens ontzettend lekker en gezond. Duik dus weer eens in die kookboeken of zoek naar recepten online en ga aan de slag!


Je huis heerlijk opgeruimd krijgen

Opgeruimd staat netjes, dat zegt men niet voor niks. Natuurlijk heb ik het hier wel eens eerder over gehad. Ik ben nog niet fan van het minimalisme, maar met een beetje minder spullen kunnen de meesten van ons best wel. Wij zaten ons op een gegeven echt te vervelen en zijn toen maar boven in het huis begonnen met alle kastjes weer eens na te gaan. Oude hondendekens- en speeltjes, kabels die we niet gebruikten, vieze kampeerspullen van de studententijd, we hebben er wat vuilniszakken mee gevuld. Als het nog te gebruiken is kun je natuurlijk ook aan je vrienden vragen of ze het willen hebben. Ook is het overigens vet leuk om oude dingen tegen te komen, supernostalgisch en als je het samen doet kun je elkaar er verhalen over vertellen. Het is wel een grote klus als je een groot huis hebt, dus deel het dan op per kamer of per categorie. Het hoeft heus niet allemaal in een keer, kleine beetjes helpen ook.

Gebruik maken van wat je hebt

Na dat opruimen kwamen we er achter dat we enorm veel hebben. Soms dan schaffen we weer wat nieuws aan terwijl dat helemaal niet nodig is. Daarnaast, het is ook een goede tijd om juist te genieten van wat je in huis hebt, bijvoorbeeld spellen om met elkaar te spelen, oude muziekinstrumenten opnieuw gaan gebruiken, je boekenkast weer eens bekijken. De pen of kwast weer oppakken. Je platencollectie weer beluisteren. Als je veel spullen hebt kan je wel eens vergeten wat voor een waarde en plezier dat eigenlijk kan opleveren. En qua koken, pak bijvoorbeeld weer eens die keukenmachine uit de kast of wees creatief en maak leuke nieuwe dingen van het materiaal dat je hebt.

Behalve spullen zijn er ook immateriele dingen die je blij kunnen maken. Zoals wat dichtbij buiten huis is, genieten van je tuin of een ommetje maken op de fiets. Of weer meer contact met familie en vrienden maken via internet of misschien juist een praatje met je buurman maken.

Goedkoper leven door niet buitenhuis te eten of sporten

Ben jij zo’n iemand die het saai vindt om steeds maar binnen te zitten en ben je dus veel in restaurants of uitgaansgelegenheden te vinden, dan zal het misschien niet makkelijk zijn nu, maar het scheelt jou wel enorm veel geld. Hetzelfde geldt voor de mensen met een fitness-abonnement. Oke, niet iedereen heeft een ‘home gym’ maar je kunt prima gebruik maken van youtube videos om jezelf in shape te houden. Of creatief met spullen buiten om alsnog je oefeningen te doen. Misschien een blijvertje als alles weer open gaat? Dat geld kun je weer voor andere dingen gebruiken.

Focussen op wat je echt belangrijk vindt

In een van de online gesprekken die ik had liet iemand vallen dat deze hele situatie haar wel goed liet nadenken over de twee uur die ze elke keer op en neer moest naar haar werk. Ze voelde veel meer vrijheid en had meer aandacht voor haarzelf, haar familie en haar omgeving. Je kan je afvragen: wat is er nu anders dat je belangrijk genoeg vindt om te houden nadat de crisis weer over is? Heb je echt zoveel voor die baan over, is dat zo belangrijk? En nu je niet meer zo makkelijk naar vrienden en familie kan, hoeveel voel je nog echt die behoefte, deed je het soms meer uit gewoonte of vind je het nu een stuk belangrijker juist omdat je weet dat mensen snel ziek kunnen worden? Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen en die meenemen als we weer ‘uit huis’ kunnen. Al het onbelangrijke wegdoen: dat is een hele belangrijke en fijne stap naar lichter leven.

Milieuvriendelijker gaan leven

Wellicht heb je de berichten al gezien, maar het milieu is enorm aan het opknappen van onze huidige situatie. De industrie staat even stil en onze auto ook. Nu we toch bewuster bezig zijn met boodschappen halen (of bestellen) kunnen we daar ook eens aandacht een besteden: hoe kunnen we hierna zo milieuvriendelijk blijven leven? Het eten van dichterbij kopen, niet elke keer zoveel vlees, die auto gewoon wat meer laten staan, en niet meer zoveel onnodige dingen in huis halen omdat je zonodig een dagje moet shoppen, dat kan dus prima en heeft ook echt een impact op de hoeveelheid CO2. Kom, laten we dat volhouden!

Balans tussen online en offline

Vooral aan het begin van de corona-situatie was iedereen op social media maar wat aan het roepen. Van meningen tot wetenschappelijke artikelen tot gewoon emotioneel uitblazen. Ik snap het, we hebben het even moeilijk, maar dat betekent niet dat ik dat per se allemaal over me heen moet krijgen. Zeker als hoogsensitief persoon pak ik nogal wat van die energie over en dus ben ik nu (nog) minder op social media te vinden. Dat deed me goed, ik kon lekker mijn eigen gang gaan en had meer ruimte in mijn hoofd over, juist om na te denken over mijn eigen leven en hoe ik dat zelf wil inrichten, niet hoe persoon x uit stad y dat doet. Nadat ik weer eens keek ben ik ook wat gaan filteren en ben gestopt met sommige mensen/pagina’s te volgen. Het voelde alsof ik misschien zelf wel wat veranderde, dan is het ook goed om de gewoontes even op te schonen. Nu zie ik dingen die ik wel wil zien, als ik die behoefte heb.

Daarnaast hebben veel van ons nu te maken met thuiswerken (waar ik al eerder over schreef) en online vergaderingen. In het begin was dat nog wel grappig. Piet zat in zijn badjas en Jannie zat tegen haar hond te blaffen. Na week 2 echter was de energie er wat uit en werd het een stuk functioneler. Het heeft mij doen beseffen in hoeverre ik mensen fysiek in het echt rond me heen hebben fijner vind en ook mij als introvert toch iets meer energie geeft, omdat ik een betere echtere connectie kan maken. Daarnaast realiseerde ik me ook dat de hoeveelheid mensen die eigenlijk niet actief meedeed in vergaderingen ik totaal niet mistte, en me afvroeg waarom we eigenlijk in godsnaam verplicht bij een vergadering van 50 a 60 mensen moeten zijn normaal gezien als er maar een gedeelte geinteresseerd is. Laten we dan toch de regel stellen dat we een agenda vantevoren krijgen en dat mensen mogen aanschuifen als zij dat nodig achten.

Anyway: conclusie is dat die balans tussen offline en online leven een nieuw daglicht heeft gekregen en ik heel hard hoop dat dat wat impact gaat hebben. Maar misschien is het beter om het heft in eigen handen te nemen en je eigen acties aan te passen, zodat jij er zelf het beste bij voelt.

Meer genieten van niks doen

Al met al heb ik nu zelf meer tijd over, maar voelde ik mij toch wat slecht dat ik daar niet zoveel mee deed. Dat was dan al naast het opruimen en koken en meer wandelen. Aan de ene kant wilde ik dingen gaan doen, ik had nog immers zoveel plannen (jeweetwel, al die artikelen voor LeefLite 😉 ). Aan de andere kant putte het hele thuisblijf-gebeuren mij ook uit. Minder energie van werk, maar wel de zelfde hoeveelheid er aan moeten besteden (of meer, want de studenten weten mij online sneller te vinden en we ‘mochten’ ook een boel zelf organiseren). En dan de aanpassing met een partner in huis die de eerste paar weken ook in chaos zat waardoor ik die energie ook snel overnam.
Kortom: ik was gewoon moe en ik had niet zo’n zin meer in nog meer doen. En dan kan je eigenlijk niks anders doen dan daar maar aan toegeven en het accepteren. Na een week konden we iets meer genieten van die wandelingen en kon ik ook de chaos van het werk maar gewoon aannemen zoals het was. Dan maar mijn manier daar in vinden, ik kan niet maar steeds naar anderen kijken hoe zij nog harder gebruik maken van de situatie, op een gegeven moment is het ook oke geweest. Oke om te niksen.

Je eigen gevoel de ruimte geven

Als laatste is dit een conclusie van al het bovenstaande: het is belangrijk om je eigen gevoel de ruimte te geven, er naar te luisteren. Met zoveel input van buiten (als in: nieuws en social media), laat dat minder ruimte voor wat van binnen komt. dus stel dat bij, tune bij jezelf in, en gun jezelf ook je eigen gevoel. Gevoel en emotie hebben is oke, beter nog het is heel veel beter om dat te laten komen en stromen dan dat je het wegzet als ‘niet handig’. We mogen hier allemaal wat bij voelen. En probeer het ook te uiten als je kan. Misschien niet op social media, maar bijvoorbeeld met je vrienden of familie. Ze zullen vast dingen herkennen want we maken allemaal deze situatie mee. De een heeft wat andere details dan de ander, maar vaak komen dezelfde dingen naar boven en dat geeft verbinding en het gevoel dat ook jij met jouw gevoel er mag zijn, ook nu.

Tsja, dit artikel schrijf ik na een 1,5 maand pauze van Leef Lite blogs, mede door corona en doordat ik meer moest gaan werken als docent. Het heeft mij ook wat gebracht, daar schrijf ik denk ik nog een nieuw bericht over. Ik wil Leef Lite een iets meer persoonlijk tintje gaan geven. Mijn man en ik zijn ook wat dichter naar elkaar toe gekomen en hielden allebei een beetje hetzelfde gevoel er op na, die overigens echt precies bij lichter leven past. Dus verwacht misschien iets minder frequente berichten voorlopig, maar meer persoonlijke inhoud die echt op het leven slaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *