Mind & Spirit

Angst door Coronavirus: hoe ga je er mee om

Al jarenlang volg ik het nieuws niet meer, ik kijk geen journaal en lees geen nieuwswebsite of krant. Natuurlijk krijg je de belangrijkste dingen dan heus wel mee. Zo ook over het Coronavirus. Eerst grapten we nog over dat ene cruiseschip of hadden we het over dat het aan de andere kant van de wereld was, maar inmiddels wordt het terecht een pandemie genoemd. Grappig genoeg maak ik nu heel bewust mee wat media en nieuws met de medemens doet.
Er ontstaat ontzettend veel angst. De media slurpt het onderwerp op en spuwt het uit, want iemand die bang is wil er meer over weten. Echter, wil je wat minder angst voelen omtrent het coronavirus (oftewel COVID-19) dan kunnen de volgende dingen je helpen. Adem rustig in en uit en ga even zitten om dit te lezen:

Stop met het te veel volgen van (sensatie)media

Je kan al gokken dat waar ik in de inleiding over begon eigenlijk de beste remedie is: Stop met het te veel volgen van nieuws. De belangrijkste informatie krijg je echt wel binnen als je maar ‘af en toe’ het nieuws checkt. Daarmee bedoel ik maximaal 1 a 2 x per dag. Maar minder kan ook. Ik krijg bijvoorbeeld eens in de paar dagen een update via mijn werkgever over het coronavirus, wat ze van ons vragen en wat het virus voor gevolgen heeft. Daar hoef ik dus eigenlijk niet eens het nieuws voor te volgen, maar wel mijn mailbox inde gaten houden. Ik heb echter meer in mijn leven dan alleen werk, dus ik check bijvoorbeeld ook hoe het zit met mijn vakantiebestemming en de aandelen op de beurs en of dat ene grote evenement nog doorgaat (nieuws sinds 12 maart is dat alle evenementen vanaf 100 personen geschrapt worden!). Maar verder dan dat eigenlijk niet. Simpelweg omdat de rest geen gevolgen voor mijn leven geeft. En dan hoef je je dus minder druk te maken.

Angst door coronavirus

Nogmaals: ik zeg hiermee ook dat ik de rest al van anderen hoor of meekrijg via mail, WhatsApp of Facebook. Als je verder weinig sociale communicatie hebt kan het natuurlijk geen kwaad om om de paar dagen eens naar de website van de NOS of RIVM te gaan.
Maar het is logisch dat als jij om de paar uur op je telefoon Twitter of je nieuws-app opent of als jij een paar uur de radio aan hebt staan, je er mee om de oren wordt geslagen. Hoe minder je er mee in aanraking komt, hoe minder het van je eigen gedachten opslikt, hoe minder angst er kan ontstaan.


Lees en geloof alleen betrouwbare bronnen

Op Facebook, Twitter en andere social media zie je de ene na andere link gedeeld worden. Ik klikte er op eentje die iemand, die ik als redelijk intelligent beschouwde, gedeeld had. Ik verbaasde me, het was een artikel waarin de gevolgen van het virus enorm werden opgeblazen, veel werd gespeculeerd en vooral alleen de negatieve kant werd benoemd en niet naar de positieve. Tsja, zo kom ik er niet alleen achter dat die persoon wat anders in elkaar zat dan ik dacht, maar ook dat angst zorgt voor artikelen die nog meer angst oproepen.
Betrouwbare bronnen komen van je nationale nieuwsbron/omroep (NOS) en van door de regering aangestelde organisaties (RIVM). Deze zullen gewoon feiten noemen en melden wat je moet/kan doen in bepaalde gevallen.

  • Volg het nieuws als je wilt via de NOS
  • Lees de informatie via de RIVM
  • Stop met klikken op willekeurige links op social media
  • Stop met mensen geloven die het opblazen
  • Oftewel: kijk naar de feiten en ga niet zelf dingen bedenken die niet per se waar zijn

Weet dat het niet zo dodelijk is als dat jij je inbeeldt

Als we de officiële cijfers geloven is het aantal doden in Italië bijvoorbeeld in verhouding minder dan in China (rectificatie: dit bleek een aantal dagen later niet meer zo te zijn helaas). Nederland heeft een redelijk geregeld systeem en ook onze gezondheidszorg is goed georganiseerd. Het aantal doden is in verhouding in Nederland daarom (nog) beperkt, de kans dat jij er iets aan over houdt dus ook.

Ook blijkt dat de berekeningen van het sterftepercentage op verschillende manieren berekend kunnen worden, dit hangt namelijk af van in hoeverre symptomen als besmet of bedreigend worden gezien. Omdat voor vele leeftijdsgroepen de coronavirus niet iets anders lijkt qua symptomen dan een normale griep, kan je er van uitgaan dat er eigenlijk al meer mensen besmet kunnen zijn en dat niet gemeld hebben of niet getest zijn. Dat maakt het sterftepercentage in feite dus lager dan genoemd wordt.

Voor alsnog is de kans dat het fataal wordt voor je als je niet ouder bent dan 50 a 60 jaar erg klein. Oh ja, wist je dat Italië een van de landen is met de meeste ouderen? Het is dus niet heel gek dat het daar zo groeit en fataal is, het gemiddelde qua leeftijd van de overledenen was (toen ik dit schreef) 81 jaar daar. Het is overigens nog onduidelijk in hoeverre het overlijden komt door het virus of niet, als we het dan hebben over mensen die daarvoor eigenlijk al ziek waren.

Dan heb ik het nog niet eens over andere vergelijkingen qua sterfte. Wist je dat virussen zoals Ebola en de vogelgriep uit 2013 wel bijna twintig keer zo dodelijk waren? En bij SARS wel 1 op de 10 patienten..had jij daar last van? Wist je dat een Influenza virus maar op nr. 20 van doodsoorzaken staat? De grootste oorzaken zijn te zien in bijvoorbeeld kanker of hartziektes. De kans dat je een ongeluk hebt in het verkeer is waarschijnlijk groter dan dat je nu door het coronavirus overlijdt. Maar over dat soort dingen denken we ook niet dagelijks na, waarom dat nu wel met het huidige virus doen? Let it go…

Handen wassen tijdens coronavirus COVID-19

Een verspreiding heeft als we het goed doen ook een einde

Om het even in perspectief te zetten: het aantal nieuwe besmettingen in China en Zuid-Korea daalt alweer. Dit komt o.a. door hoe ze er mee om zijn gegaan. Acties die misschien niet leuk zijn maar uitvoorzorg genomen moeten worden. Het betekent wel dat bij goede regelgeving en opvolging daarvan het na een paar maanden alweer doei-doei COVID-19 is. Dat betekent ook voor ons dat we goed moeten letten op wat we doen (handen regelmatig goed wassen, in zakdoekjes snuiten en die weggooien, geen handen schudden, 1.5 meter afstand). Het betekent ook dat je thuis moet blijven als je ziekteverschijnselen hebt zoals bij verkoudheid (hoest of kortademig zijn) of koorts. En feestjes of evenement die gaan uiteraard niet meer door. Misschien niet zo leuk, maar het help wel de verspreiding te beperken. Als we de regels opvolgen die door de regering worden gesteld dan moet het goed komen.

Focus op andere dingen, het leven gaat gewoon door

Het is niet alsof er iets verandert doordat je er steeds over nadenkt of jezelf er mee bezig houdt. Het kan zijn dat de maatregelen betekenen dat je niet kan werken of niet naar je werklocatie kan gaan. Of niet naar grotere evenementen kan gaan. Dat zij dan zo, er is weinig aan te doen. De vraag is wat je wel met je tijd kan en wil doen. Probeer dus op andere dingen te focussen, kijk wat je nog wel qua werk kan doen of als je thuiszit: doe dingen waar je blij van wordt. Ga bijvoorbeeld boeken lezen, die ene hobby weer oppakken of bingewatch die serie die al een tijdje op je zat te wachten. Je kunt natuurlijk ook iets nuttigs gaan doen zoals je huis opruimen of naar je financiën kijken. Dan houd je er hopelijk ook nog iets positiefs aan over.

Films en seriesFilms en series

Bedenk wat je belangrijk vindt in dit leven

Voor sommigen loopt de stress en angst hoog op, maar een tijd van crisis is ook een mooi moment om te bedenken wat je nog wel hebt en wat je eigenlijk belangrijk vindt in dit leven. Zo is er een kans dat wij niet op vakantie kunnen gaan en een gedeelte geld kwijt zijn. Maar ik bedenk me dan: geld is maar geld. Zolang ik mijn dierbaren nog heb en zelf kan genieten van het leven, dan mag ik mij een gelukkig mens noemen. Ook ben ik eigenlijk best blij om in Nederland te wonen, omdat we toch een redelijk geregeld land zijn en ik me daarom best veilig voel. Ik denk dat dat in China heel anders was geweest. Besef je wat je nog wel hebt.

Activiteiten die angst wegnemen

Dit geldt natuurlijk voor angst in het algemeen en hoe je daar mee omgaat. Hier wat tips:

focussen op het positieve
  • Praat er over! Angst kan een stuk lichter worden als je het deelt met anderen. Zoek dus een vriend of familielid op waarmee je kan praten.
  • Ga bewegen of ga naar buiten. Buitenlucht is goed voor je, en ‘in je lichaam’ aanwezig zijn is een manier om niet in je hoofd (waar die angst zit) te blijven.
  • Ga mediteren of probeer mindful te leven. Mindfulness zorgt ervoor dat je niet met je hoofd ergens anders mee bezig bent en focust op dat ene ding waar je mee bezig bent. Mediteren kan helpen je spanning weg te nemen en te focussen op het ‘nu’ en dingen te accepteren zoals ze zijn.
  • Als bovenstaande niet lukt, probeer dan rationeel je gedachten op een rijtje te zetten. Bedenk waar je bang voor bent en zet een realistisch plan er tegenover. Als dit…dan dat. Welke irrationele gedachten heb je? Kloppen die ook echt? Zet er een positieve gedachte/uitspraak er tegenover, iets wat jou wel helpt en je positiever laat denken. Neem hierbij ook anderen mee waarvan je hulp kan gebruiken waarnodig.
  • Blijf gezond eten. Sommige mensen vergeten te eten door stress of gaan juist veel snacken. Probeer gewoon gezond te eten met de nodige vitamines en voedingsstoffen. Toch zin in snacks? Tomaatjes en wortels kunnen ook lekker zijn!
  • Ga op tijd naar bed, houd een gezond slaapritme aan. Slapen is ontzettend belangrijk voor allerlei systemen in je lichamen, ook hoe je je voelt en denkt. Probeer dus gewoon normaal te slapen ‘s nachts.

Angst kan ook te erg worden

Weet natuurlijk dat ik geen arts of psycholoog ben. Er is ook zoiets als teveel angst, en er bestaat bijvoorbeeld een angststoornis. Als je angst je zoveel beïnvloedt dat je niet meer normaal je leven kan leiden, is het slim om professionele hulp in te schakelen. Bel je huisarts dan en zoek iemand op die je steun kan bieden.

Doet het coronavirus veel met jou persoonlijk? Heb je er erg last van? Ook in deze tijd is het goed om op jezelf te letten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *