Mind & Spirit

Shinrin Yoku: tot rust komen in het bos

Vroeger ging ik wel eens spelen bij een vriendje. Bij deze familie was de gewoonte om met mooi weer op zondag een eind te gaan wandelen in de natuur, dat vond ik ontzettend leuk. Zelf ben ik ook opgegroeid tussen de bossen en heide van Drenthe. Het mooiste vind ik een afwisseling van naaldbomen, waar je echt die bosgeur op kan snuiven, en stukken van ritselende loofbomen met mooie struiken er tussen in: waar van alles leeft.

Shinrin-yoku, forest-bathing oftewel bosbaden

Natuurlijk houd ik nog steeds van wandelen in het bos. We hebben het geluk dat er twee kleine bosjes op 5-10 minuten wandelafstand van ons liggen. Met onze hond zijn we daar dus vaak te vinden. Op een warme vrije dag rijden we wel eens wat verder voor een groter bos buiten de stad. De stilte (of juist het geluid van de wind, bladeren en vogels), het groene uitzicht en het bewegen in de ruimte maken mijn hoofd altijd wat leeg en dat is echt heel fijn als je een tijdje druk bezig bent geweest met werk of andere dingen.

Eigenlijk wist ik dus al dat een bezoekje aan het bos heel fijn en goed was, maar sinds een aantal jaren is er een naam aan verbonden die je wellicht al eens gehoord hebt: Shinrin Yoku. Dat is Japans voor “baden in het bos”, oftewel: jezelf onderdompelen in de rust, het geluid en het groen van een bos (niet letterlijk in een bad met water dus..). Bosbaden zou een mooi woord zijn ware het niet dat er ook zoiets bestaat als een zwembad in een bos, wat ook een bosbad wordt genoemd. In het Engels wordt gerefereerd naar forest bathing. Shinrin Yoku is het bewust genieten en openstellen van de positieve ervaringen die je krijgt in een bos.


Waar komt Shinrin Yoku vandaan?

Meer dan dertig jaar terug werd in Japan een campagne opgezet om de gezondheid te verbeteren van de hardwerkende salarymen. De natuur als therapie. Het bleek een hit. Natuurlijk is er wereldwijd een trend gekomen om meer één met de natuur te leven en minder kunstmatige ruimtes en middelen op te nemen. Ik denk dat vooral in landen waar een economische ‘boom‘ (haha, niet zo bedoeld maar toch een mooie woordgrap) is geweest toendertijd (denk aan Japan en USA), het harde werken voorop is komen staan. En ze daardoor juist de behoefte hadden aan meer rust en ruimte om zich heen. Geen volle onrustige kantoortuinen dus, maar even alleen de tuinen van moeder aarde.

Waarom is het verblijven in een bos gezond?

Na onderzoek is gebleken dat het goede effecten had op immuunsysteem, hart en bloeddruk, ademhaling, slaap, depressie, angst en verlichting van algemene stress. Het is fysiek kalmerend en ontspannend voor het lichaam waardoor deze zichzelf weer in balans kan brengen. Dit heeft o.a. te maken met de sensaties die je krijgt in een bos, oftewel wat je hoort, ruikt, voelt, proeft en ziet. Verbinding met de natuur. In plaats van dat je de hele tijd in je hoofd zit, kan je dat even loslaten. Er ontstaat een moment waar je echt in het nu kan zijn. Gerelateerd als wat wij kennen als mindfulness dus.

Hoe verloopt een shinrin-yoku-sessie?

Trek tot zo’n twee tot drie uur uit. Zoek dus een plek waar je voor die tijd blijven kan (dus niet die paar bomen naast je huis). Zorg ervoor dat je geen stoorzenders hebt maar echt van rust kan genieten. Telefoon e.d. uit of stil dus. Begin met je zintuigen een voor een open te stellen.
Voel hoe je loopt, hoe je voeten de aarde raken, probeer een aantal minuten alleen daar op te letten. Zoek een ritme die voor jou natuurlijk voelt: dat hoeft niet snel te zijn, het gaat niet om het behalen van een doel of hoe ver je loopt. Maak contact met de rest van je lichaam, voel hoe je benen en armen bewegen, onstpan je spieren en hoofd.
Probeer bewust bij de ademhaling te zijn. Voel de lucht langs je huid. Kijk om je heen: wat zie je allemaal? Luister naar wat er allemaal om je heen gebeurd., ervaar de verschillende kleuren. Ga met je hand langs een boomschors of blaadjes. Je kan ook af en toe gaan zitten als dat makkelijker is.
Als je aandacht weer naar je gedachten getrokken wordt probeer dan weer terug naar je lichaam en je zintuigen te gaan. Het is een soort meditatie dus.

Denk je dat het niet in je eentje lukt, dan kan je ook begeleiding inschakelen van een expert of natuur- of wandelcoach of meedoen aan een georganiseerde wandeling met een groep. Bijvoorbeeld via de Shin-rin-Yoku academy of de mensen van Way Back Home. Wel is het de bedoeling niet al te veel te praten tijdens dat je in het bos bent, juist met reden.
Natuurcoaching bestaat natuurlijk ook al een tijdje langer, dus je kan ook gewoon een coach zoeken die een dergelijke methode gebruikt. Daarbij is het voordeel dat je het ook kan hebben over dingen die in je leven spelen en hoe daar mee om te gaan. Dat heeft misschien zelfs wel een dubbel zo goed effect.

Alternatief medicijn

Het grappige is dat je een klein beetje hetzelfde resultaat kan krijgen door een stukje bos binnen in je huis of werkruimte te zetten: een mooie groene plant is positief voor de opname van zuurstof in ons bloed, tijd om wat planten te kopen dus! En mocht je geen bos in de buurt hebben, dan werkt het ook om met blote voeten over een grasveld te lopen.
Maar dat is nog niet per se hetzelfde als wat een bos-beleving kan geven. Wel wordt gezegd dat Shinrin-Yoku een preventief ‘medicijn’ kan zijn, het is niet iets wat je eigenlijk pas moet doen als het al te ver is. Logisch, ik denk dat als je elke paar weken de tijd neemt om jezelf onder te dompelen in rust, je vast minder kans op een burn-out hebt. Tenzij je natuurlijk daarna alsnog te hard gaat zitten werken. We zouden het vanuit een gemiddeld druklopend Nederlands bedrijf of organisatie ook eens moeten doen dus om bewust te worden van onze behoeftes.

Nieuwsgierig geworden en meer weten?

Inmiddels is er een boek uitgebracht die er veel bekendheid aan heeft gegeven. Daarnaast zijn er wereldwijde organisaties die zich er mee bezighouden, zoals de Association of Nature and Forest Therapy. Maar eigenlijk is de beste tip: ga het gewoon beleven en spendeer met regelmaat een tijd in een bos!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *